دندان نیش نهفته
نوشته شده توسط : javaneh

دندان نیش نهفته به چه دندانی گفته می‌شود؟

در افراد سالم، دندان‌ها و به خصوص دندان نیش به طور کامل رشد کرده و تاج آنها از بالای لثه نمایان می‌شود.متخصص لمینت دندان رشت  اما گاهی اوقات رشد دندان به گونه‌‌ای است که داخل لثه پنهان می‌ماند. این اتفاق گاهی اوقات در دندان نیش افراد اتفاق می‌افتد؛ به همین دلیل هم به دندان نیشی که از لثه بیرون نیاد، دندان نیش نهفته گفته می‌شود.

موقعیت دندان نیش نهفته به چه صورت است؟

دندان نیشی که به صورت نهفته در لثه باقی می‌ماند، معمولا در دو موقعیت زیر قرار می‌گیرد:

  1. موقعیت عمودی در چنین موقعیتی، دندان نیش معمولا تا یک سوم میانی ریشه دندان پیش رشد کرده‌اند و در همان موقعیت متوقف شده‌اند. در واقع، این دندان‌ها به صورت عمودی در یک سوم میانی ریشه دندان پیش کناری خود قرار گرفته اند.
  2. موقعیت افقی زمانی که یک دندان به صورت افقی رشد کرده باشد، چنین موقعیت به خود می‌گیرد. با توجه به اینکه دندان نیش در قوس فکی قرار گرفته است، گاهی اوقات به این صورت نیز قرار می‌گیرد. نکته قابل توجه در مورد چنین موقعیتی این است که امکان وارد شدن آسیب به دندان کناری خیلی بالاتر از موقعیت عمودی خواهد بود.

انواع دندان نیش نهفته

معمولا انواع دندان نیش نهفته را به دو گروه طبقه بندی می‌کنند:

  1. نهفتگی لبیال

    این نوع نهفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که لثه بیمار فضای کافی برای رشد صحیح به دندان نیش دهد و دندان نیش به سمت لب یا گونه بیمار متمایل شود. در واقع به دلیل انحرافی که در مسیر رشد دندان اتفاق می‌افتد، دندان به طور کامل از لثه بیرون نخواهد بود.

  2. نهفتگی پالاتالی

    این نوع نهفتگی نیز همانند نمونه قبلی اتفاق می‎‌افتد؛ فقط تنها تفاوت آن این است که به جای رشد لبیالی، به سمت داخل دهان رشد می‌کند. به همین دلیل هم ممکن است فقط نوک تاج از لثه خارج شود.

آیا عارضه دندان نیش نهفته شایع است؟

دقت داشته باشید که عارضه نهفتگی در کل یک عارضه خیلی شایع در بین بیماری‌های دهان و دندان نیست. اما در بین دندان‌هایی که در فک یک بیمار وجود دارد، ممکن است این عارضه در برخی از دندان‌ها بیشتر نمایان شود.
دندان نیش نسبت به سایر دندان‌های قدامی، بیشتر پیش می‌آید که به صورت نهفته باقی بماند. اما بیشتر در دندان‌های عقل این مسئله دیده می‌شود. به همین دلیل هم شاید زیاد چنین مشکلی را برای دندان نیش در اطرافیان خود مشاهده نکنید.

علائم نهفتگی دندان نیش

نهفته ماندن دندان نیش می‌تواند همراه با علائم زیر باشد:

https://drshamsdentist.com/%D8%B7%D8%B1%D8%A7%D8%AD%DB%8C-%D9%84%D8%A8%D8%AE%D9%86%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D8%B4%D8%AA/

  1. باقی ماندن دندان‌های نیش شیری در صورتی که در یک طرف دندان نیش دائمی رشد کرده باشد، اما در طرف دیگر دندان نیش شیری باقی مانده باشد، احتمال نهفته ماندن این دندان وجود دارد.
  2. تورم در صورتی که دندان نیش در لثه نهفته بماند، آن ناحیه با تورم همراه خواهد بود. در چنین کیس‎هایی، لثه اطراف به صورت متورم باقی می‌ماند.
  3. قرمزی دقت داشته باشید که باقی ماندن دندان نیش در لثه می‌تواند سبب قرمزی لثه آن ناحیه شود. حتی در برخی از کیس‌ها، به دلیل موقعیت بد این دندان نهفته، خونریزی هم قابل انتظار است.
  4. سردرد و درد مبهم در فک ریشه دندان کانین، بلندترین ریشه در بین تمامی دندان‌ها به شمار می‌رود. به همین دلیل هم در صورتی که به صورت نهفته باقی بماند، می‌تواند باعث سردرد و یکسری درد مبهم در فک بیمار شود.
  5. مشکل در جویدن زمانی که بیمار یک دندان نیش نهفته داشته باشد، در هنگام جویدن غذا با مشکل مواجه می‌شود. به خصوص زمانی که فرد بخواهد دهان خود را باز کند، با درد همراه خواهد بود.




:: بازدید از این مطلب : 194
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: